Doorgaan naar content
Terug naar blog

Op zoek naar duurzame oplossingen voor drukte op Schiphol; Habfit en Asito slaan de handen ineen

Lees hoe Habfit en Asito Aircraft samenwerken om de toenemende werkdruk en het hoge ziekteverzuim onder schoonmaakpersoneel op Schiphol aan te pakken.

Habfit en Asito Aircraft, het bedrijf verantwoordelijk voor de schoonmaak van een groot deel van de vliegtuigen op Schiphol, zijn sinds begin dit jaar een intensieve samenwerking aangegaan. Het doel van deze samenwerking? Het vinden van duurzame oplossingen voor de uitdagingen die zich de laatste tijd binnen deze sector hebben opgediend.

Asito is drukte op Schiphol vóór en trekt aan de bel

Het management van Asito ziet het werk na de lockdowns weer toenemen, maar daarmee ook de druk op hun personeel. Intern ervaart men al even dat de druk toe lijkt te nemen, met de nodige uitval tot gevolg. Het ziekteverzuim bij Asito Aircraft ligt namelijk significant hoger dan het landelijk gemiddelde. Een probleem waar ze graag wat aan willen doen. Zij zijn dan ook op zoek gegaan naar een manier om het welzijn van het personeel te waarborgen met als hoger doel om hun mensen op een duurzame manier naar hun pensioengerechtigde leeftijd te brengen. Dit is waar Asito de hulp inschakelde van Habfit.

 Drukte op Schiphol

Gedurende de gesprekken die Asito met Habfit voerde, werd de urgentie en actualiteit van het onderwerp plots heel duidelijk. De reisbeperkingen door Corona werden langzaam maar zeker opgeheven, dus trakteerden veel mensen zichzelf op een welverdiende vakantie of een weekendje weg. Dit zorgde voor een gigantische bottleneck op luchthavens over de hele wereld. Door de strakke deadlines, het fysiek zware werk en hoge kwaliteitseisen werd vóór de pandemie al door ingewijden gesproken over topsport, dus tegen de huidige drukte kon met geen mogelijkheid worden opgebokst door het personeel. Er was al een landelijk personeelstekort, maar het percentage dat door ziekte uitviel is door deze immense druk alleen nog maar gestegen. Dit leidde de afgelopen maanden tot gigantische wachttijden en annuleringen van vluchten.

Samen op zoek naar duurzame oplossingen

De hulp van Habfit komt dus als geroepen en is een mooie stap in de goede richting om een deel van dit probleem aan te pakken. De eerste stap was om het speelveld in kaart te brengen. Gesprekken met diverse afdelingen en verschillende meeloopdagen hebben de situatie van Asito Aircraft in beeld gebracht. Wat hieruit heel duidelijk naar voren is gekomen is dat het voor Asito niet slechts een vraagstuk is over poppetjes verschuiven, beter maken en opnieuw in te zetten. Integendeel, het management is bezorgd over de vitaliteit van hun mensen en zijn bereid om als organisatie grote veranderingen door te voeren om tot duurzame oplossingen te komen. Wij van Habfit wrijven ons daardoor natuurlijk in de handen, want daarmee is de eerste stap naar bewustwording al gezet! Dat is een mooie fundering om samen op te bouwen en een prachtige stap om ons steentje bij te dragen om de drukte op Schiphol te reduceren.

Sebastiaan Vrijlandt

Mede-eigenaar & fysio coach

6

Blogs

Verbindt zijn expertise met ondernemerschap. Zijn overtuiging: als we allemaal iets meer geven dan nemen, heeft iedereen genoeg - ook op de werkvloer.